Joshua en Hicham in gesprek met elkaar op het gemeentekantoor

Hicham, werkmakelaar en Joshua, medewerker Basisregistratie Adressen en Gebouwen

Van een uitkering naar een baan bij gemeente Stichtse Vecht: we zijn net als werkmakelaar Hicham trots op het succes van Joshua! Als administratief medewerker en ‘database duizendpoot’ versterkt Joshua nu de afdeling Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG).

Joshua en Hicham in gesprek met elkaar op het gemeentekantoor

‘Joshua, ik heb een mooie vacature voor je. Gewoon hier, bij de gemeente. Kom je op gesprek?’ Na een enthousiast telefoontje van Hicham begint het balletje te rollen. De 2 kennen elkaar al van een uitgebreide intake. Joshua kan met zijn achtergrond in de ICT en interesse in gamen weleens de gouden match zijn, gelooft de werkmakelaar. Zijn gevoel blijkt juist. Deze laten we niet meer gaan hoor, benadrukken de BAG-collega’s.

 

Hoe begint de zoektocht naar passend werk? Hicham: ‘Inwoners met een (korte tot lange) afstand tot de arbeidsmarkt gaan eerst in gesprek met een consulent. Om samen te onderzoeken wat er mogelijk is. Zodra iemand klaar is om te werken, komt de werkmakelaar in beeld.’ Vertrouwen creëren is het allerbelangrijkst: ‘We zijn er echt om de inwoner te helpen, niet slechts om een gesprek te voeren en dat is het dan.’

Bij Joshua zat dat vertrouwen wel goed. ‘De consulent luisterde heel goed naar me en nam ruim de tijd. Ik zat al een periode thuis en was begonnen met een traject voor mijn autisme. Bij solliciteren voel ik al snel een mentale blokkade. Maar stilzitten is niks voor mij.’ Het enthousiasme bleek dan ook wederzijds: ‘Dat telefoontje voelde als een kans. Ik ben heel blij met de hulp die ik vanuit de gemeente heb gekregen.’

 

De inwoner staat centraal in de aanpak van de gemeente.

 

De inwoner staat centraal in de aanpak van de gemeente. ‘Wat past bij iemands ervaring en kwaliteiten? Als we Joshua bij een willekeurige werkgever plaatsen, wordt hij niet gelukkig.’ Duurzaamheid is het uitgangspunt: een plek vinden waar iemand voor langere tijd aan slag kan.

In dit geval bleek de gemeente zelf de juiste plek. Werken met 3D-kaarten trok direct Joshua’s interesse. Hij bekijkt luchtfoto’s en identificeert welke gebouwen als panden gelden. Om er daarna op de fiets naartoe te gaan. In totaal verwerkt hij bijna 15.000 (!) adressen.

Joshua achter zijn computer

Is Joshua’s beeld van de gemeente veranderd? ‘Ik dacht vooraf aan bureaucratie, maar heb alleen maar goede dingen te zeggen. Collega’s nemen veel tijd voor mijn vragen en ik krijg de kans om nieuwe dingen te ontdekken. Ook is er een stiltehokje voor mij gereserveerd, waar ik kan ontprikkelen en muziek luister.’ (Nirvana, voor de liefhebbers)

 

 

En de toekomst? Joshua is positief: ‘Ik ontwikkel nu slimme databases en kan mogelijk doorgroeien naar de rol van applicatiebeheerder. Er valt nog genoeg te leren!’ Hicham, glunderend: ‘Hier doen we het voor. Als iemand goed terechtkomt, is dat soms best emotioneel. Dan loop ik echt met een big smile op mijn gezicht.’

De nieuwste vacatures in je inbox?

Meld je aan voor de Job Alert

Aanmelden